Źródło : komunikat MF z dnia 24 marca 2022 r , odpowiedź na interpelację poselską nr 30957
„(?) Każda kasa rejestrująca on-line posiada funkcję łączenia się z terminalem płatniczym według protokołu komunikacyjnego, którego zakres określają regulacje dotyczące wymagań technicznych dla tego typu kas. Ponadto każda transakcja ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line jest przesyłana do Centralnego Repozytorium Kas. Wyłączone z tego rozwiązania są kasy starego typu, tj. kasy z elektronicznym i papierowym zapisem kopii.
Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw wprowadziła do ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców zasadniczo dwa rozwiązania.
Pierwsze z nich, to od 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorca dokonujący sprzedaży rejestrowanej z użyciem kas fiskalnych został obowiązany do zapewnienia możliwości przyjmowania zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
Wymóg przyjmowania płatności bezgotówkowych może być realizowany nie tylko z wykorzystaniem terminali płatniczych. Spełnienie obowiązku zapewnienia możliwości dokonywania zapłaty w każdym miejscu przy użyciu instrumentu płatniczego może nastąpić również np. poprzez przelew.
Drugim rozwiązaniem, jakie przewidywała wskazana nowelizacja, było wprowadzenie obowiązku integracji kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi. Regulacja ta miała zacząć obowiązywać od 1 lipca 2022 r. Jednak wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, w związku z sygnalizowanymi przez biznes problemami technicznymi, Minister Finansów postanowił odroczyć termin tego obowiązku do 31 grudnia 2024 r. (?)”
„(?) Definicja instrumentu płatniczego w ujęciu ustawy o usługach płatniczych jest bardzo szeroka i obejmuje wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego (nie dotyczy to innych form płatności niż bezgotówkowe), bez wskazywania, czy też rozróżniania konkretnych urządzeń, technologii itp. W zasadzie jedynym rozróżnieniem w tych przepisach jest wyszczególnienie karty płatniczej jako szczególnej kategorii instrumentów płatniczych. Takie szerokie ujęcie w ustawie o usługach płatniczych jest odzwierciedleniem unijnych przepisów i ma na celu zapewnienie neutralności technologicznej, tak aby uwzględniać coraz to bardziej zaawansowane urządzenia i aplikacje płatnicze, które z pewnością będą licznie pojawiały się w przyszłości. (?)”
W komunikacie MF z dnia 26 lipca 2021 r na stronie internetowej www.gov.pl , czytamy,
że chodzi o zapewnienie nabywcom możliwości dokonania płatności drogą elektroniczną, poprzez terminal, telefon, przelew.