Przejdź do głównej treści
Kancelaria Księgowo Podatkowa Partner sp. z o. o. Szybka wycena

Zmiany w leasingu i amortyzacji samochodów osobowych w 2026 r.

Zmiany w leasingu i amortyzacji samochodów osobowych w 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku będą obowiązywać nowe limity amortyzacji dotyczące firmowych samochodów osobowych.

Zmiany te będą dotyczyć również tych przedsiębiorców, którzy korzystają z leasingu operacyjnego czy najmu zarówno krótko, jak i długoterminowego.

Nowe przepisy podatkowe będą miały zastosowanie do amortyzacji i leasingu i, mają wpływ na wysokość kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do:

  • leasingu finansowego,
  • leasingu operacyjnego,
  • wynajmu długoterminowego,
  • wynajmu krótkoterminowego.

Leasing finansowy

Leasingowany pojazd powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy, która jest leasingobiorcą.

Leasingobiorca jest obowiązany do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Odpisy amortyzacyjne samochodu osobowego o wartości przekraczającej ustawowy limit księguje się w ewidencji środków trwałych od pełnej wartości początkowej pojazdu.

Do podatkowych kosztów uzyskania przychodów zalicza się tylko część odpisu zgodnie z limitem ustawowym. Odpis przekraczający limit nie podlega zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Leasing operacyjny

Przy leasingu operacyjnym samochód jest wpisany do ewidencji środków trwałych leasingodawcy. Leasingodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych.

Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca nie musi przejmować się wysokością limitu amortyzacji. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz art. 16 ust. 5b i 5c ustawy o CIT przy leasingu operacyjnym przedsiębiorca musi stosować ustawowe limity w odniesieniu do kapitałowej części raty leasingowej.

Leasingobiorca, do kosztów uzyskania przychodów całość raty kapitałowej może zaliczyć tylko wtedy, gdy wartość auta mieści się w ustawowym limicie.

W przypadku samochodów, których wartość w dniu podpisania umowy leasingowej przekracza limit, do kosztów podatkowych zalicza się jedynie część raty kapitałowej, zgodnie z proporcją wynikającą z limitu. Natomiast rata odsetkowa może być uwzględniona w kosztach w pełnej wysokości.

Wynajem długoterminowy i krótkoterminowy

Przy rozliczaniu wynajmu samochodów osobowych stosuje się te same zasady, jak przy leasingu.

W kosztach firmy można wtedy rozliczać tylko koszty najmu samochodów osobowych do wysokości limitu.

Wynajem auta, którego wartość przekracza limit, podlega rozliczeniu proporcjonalnemu.

Do kosztów zalicza się tylko taką część wydatku, w jakiej wartość samochodu mieści się w limicie.

Przy najmie krótkoterminowym, czyli wtedy, gdy umowa najmu zawarta jest na mniej niż pół roku, wartość pojazdu dla celów podatkowych ustalana jest na podstawie kwoty z polisy ubezpieczeniowej AC wskazanej w umowie najmu.

Przy najmie długoterminowym, czyli trwającym powyżej pół roku, obowiązują podobne zasady.

Jeśli wartość auta przekracza ustawowe limity, to do kosztów uzyskania przychodów opłaty za wynajem można zaliczyć wyłącznie proporcjonalnie. Do ustalenia wartości pojazdu przyjmuje się wartość z umowy najmu.

Wysokość limitu zależy od rodzaju pojazdu. Do końca 2025 roku funkcjonuje rozgraniczenie na samochody spalinowe i elektryczne.

Nowe limity od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku limity amortyzacji samochodów osobowych będą zależne od rodzaju napędu i poziomu emisji CO₂.

Zamiast dwóch poziomów limitu, wprowadzono 3 poziomy:

  • 225 000 zł dla samochodów elektrycznych lub napędzanych wodorem,
  • 150 000 zł dla aut spalinowych lub hybrydowych z emisją CO₂ poniżej 50 g/km,
  • 100 000 zł dla aut spalinowych lub hybrydowych z emisją CO₂ równą lub wyższą 50 g/km.

Większość aut dostępnych na rynku nie jest w stanie spełnić wyśrubowanych norm emisji CO₂.

Próg 50 g/km pochodzi z regulacji unijnych. W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2019/631 dotyczącym norm CAFE (Clean Air For Europe), samochody zaliczane do "ultra niskoemisyjnych" muszą mieć emisję poniżej 50 g/km.

Czy samochód spełnia, do celów podatkowych wymogi emisji CO₂, można sprawdzić w CEPiK, sprawdzając dokumenty homologacyjne.

Z uwagi na brak przepisów przejściowych, samochody leasingowane przed 2026 rokiem mogą podlegać nowym limitom od 01 stycznia 2026 roku.

 

Masz pytania? Zostaw nam wiadomość

Wypełnij formularz – odpowiemy najszybciej jak będzie to możliwe!