W trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej i uzyskiwać przychodów.
Obowiązkiem przedsiębiorcy w tym czasie jest:
- Dokonywać działań niezbędnych w celu zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów;
- Dokonywać płatności zobowiązań, inkasować należności ? powstałe przed dniem zawieszenia
działalności gospodarczej;
- Wykonywać obowiązki nakazane przez prawo;
Przedsiębiorca może dokonywać w tym czasie, sprzedaży środków trwałych i wyposażenia.
Koszty uzyskania przychodów
Art. 22 ust.1 ustawy o PDOF ustala definicję kosztów uzyskania przychodu, jako
koszty ponoszone w celu osiągnięcia, zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów.
Wyłączeniu podlegają wydatki wymienione w art. 23 ustawy o PDOF.
W okresie zawieszenia przedsiębiorca ma więc prawa i obowiązki.
Organy skarbowe nie podważają prawa przedsiębiorcy do zaliczania w koszty uzyskania przychodów, wydatków ponoszonych w czasie zawieszenia działalności gospodarczej, np.
- czynsze, abonamenty telefoniczne, internet, polisy ubezpieczeniowe, leasingi, raty kredytów, wydatki związane z zawartymi uprzednio umowami etc.
Przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia w okresie zawieszenia ewidencji księgowej i
księgowania zdarzeń gospodarczych, które mają miejsce w tym czasie.
Przepisy nie zwalniają przedsiębiorcy z tych obowiązków.