2018-04-09

Koszty ponoszone w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej

koszty-ponoszone-w-trakcie-zawieszenia-dzialalnosci-gospodarczej

W trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej i uzyskiwać przychodów.

Obowiązkiem przedsiębiorcy w tym czasie jest:

  • Dokonywać działań niezbędnych w celu zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów;
  • Dokonywać płatności zobowiązań, inkasować należności ? powstałe przed dniem zawieszenia

działalności gospodarczej;

  • Wykonywać obowiązki nakazane przez prawo;

Przedsiębiorca może dokonywać w tym czasie, sprzedaży środków trwałych i wyposażenia.

Koszty uzyskania przychodów

Art. 22 ust.1 ustawy o PDOF ustala definicję kosztów uzyskania przychodu, jako

koszty ponoszone w celu osiągnięcia, zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów.

Wyłączeniu podlegają wydatki wymienione w art. 23 ustawy o PDOF.

W okresie zawieszenia przedsiębiorca ma więc prawa i obowiązki.

Organy skarbowe nie podważają prawa przedsiębiorcy do zaliczania w koszty uzyskania przychodów, wydatków ponoszonych w czasie zawieszenia działalności gospodarczej, np.

  • czynsze, abonamenty telefoniczne, internet, polisy ubezpieczeniowe, leasingi, raty kredytów, wydatki związane z zawartymi uprzednio umowami etc.

Przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia w okresie zawieszenia ewidencji księgowej i

księgowania zdarzeń gospodarczych, które mają miejsce w tym czasie.

Przepisy nie zwalniają przedsiębiorcy z tych obowiązków.

Masz pytania? Zostaw nam wiadomość

Wypełnij formularz – odpowiemy najszybciej jak będzie to możliwe!