Od 1 października 2018 r przekazywanie do KRS sprawozdań finansowych wraz z dokumentami, o których mowa w art. 69 ustawy o rachunkowości, tj. sprawozdanie zarządu, sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych, uchwały wspólników w sprawie zatwierdzenia sprawozdania, następuje wyłącznie w wersji elektronicznej. Sprawozdanie podpisuje się podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.
Art. 20 ust. 1g ustawy o KRS przewiduje zamieszczenie sprawozdania w repozytorium dokumentów finansowych. Sprawozdania finansowe będą przesyłane za pośrednictwem systemu informatycznego do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych.
Od 1 października 2018 r zgodnie z art.45 ust. 1g ustawy o rachunkowości, sprawozdania finansowe będą sporządzane w strukturze logicznej i formacie udostępnionym w dniu 3 września w BIP na stronie internetowej MF.
Wejdź na stronę internetową MF z plikami do pobrania tutaj!
Więcej informacji na temat Sporządzania sprawozdań finansowych:
https://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/e-sprawozdania-finansowe
Format plików: XSD /wzorcowy dokument z określoną strukturą danych.
Pliki dotyczą sprawozdań jednostek wskazanych w ustawie o rachunkowości i zawierają zakres informacyjny sprawozdań finansowych:
jednostka inna (załącznik nr 1)
banku (załącznik nr 2) wraz z informacją dodatkową
ubezpieczycieli (załącznik nr 3) wraz z informacją dodatkową
jednostki mikro (załącznik nr 4)
jednostki małe (załącznik nr 5)
organizacje pozarządowe (załącznik nr 6)
Pliki dotyczą również sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych, wynikających z rozporządzeń wykonawczych do ustawy:
sprawozdania jednostkowe:
domy maklerskie
spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe
spółki inwestycyjne
sprawozdania skonsolidowane:
zakłady ubezpieczeń
zakłady reasekuracji
domy maklerskie
pozostałe jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji
Pliki opracowano w formacie: XSD /wzorcowy dokument z określoną strukturą danych/.
Na razie nie udostępniono oprogramowania, które pozwoliłoby stworzyć w/wym. sprawozdanie finansowe.
Przedsiębiorcy powinni posiadać edytor XML, który umożliwi stworzenie sprawozdania finansowego w pliku XML.
Popularnym, lecz płatnym programem do edycji XML jest Microsoft Excel. Darmową alternatywą może być np. Open Office lub edycja dokumentu w przeglądarce poprzez Google Sheets. Składniki sprawozdań zostały opracowane na podstawie zakresów informacyjnych sprawozdań finansowych określonych w przepisach o rachunkowości. Zgodnie z Art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe powinno być podpisane z datą przez osobę, która prowadzi księgi rachunkowe oraz przez kierownika jednostki, a w przypadku zarządu wieloosobowego, wszyscy członkowie zarządu. Złożenie podpisów musi nastąpić w formie podpisu kwalifikowanego lub profilem zaufanym ePUAP. Z art.45 ust. 1h wynika, że sprawozdania finansowe sporządzane zgodnie z MSR, przejściowo nie będą sporządzane w w/wym. strukturze logicznej oraz formacie. Prowadzone są prace związane z ich przygotowaniem. Do tego czasu sprawozdania finansowe sporządzane zgodnie z MSR, w tym skonsolidowane sprawozdania finansowe sporządzane zgodnie z MSR będą przesyłane elektronicznie, ale w formacie nieustrukturyzowanymi.
Zmiany w PDOP i PDOF
Od 1 października 2018 r podatnicy PDOP wpisani do KRS, nie będą przekazywać sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego.
Sprawozdania po zamieszczeniu w repozytorium dokumentów finansowych zostaną przesłane elektronicznie do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych.
Od 1 października 2018 r, podatnicy PDOF prowadzący księgi rachunkowe będą przekazywać sprawozdania finansowe elektronicznie Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie złożenia zeznania rocznego PIT.
KAS będzie udostępniał sprawozdania finansowe naczelnikom urzędów skarbowych, naczelnikom urzędów celno-skarbowych, dyrektorom izb administracji skarbowej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
Zmiany ustawy o rachunkowości
W skutek w/wym. zmian, wprowadzono nowelizację do ustawy o rachunkowości.
Art. 45 ust. 1f wprowadza obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej.
Sprawozdania nie będą mogły mieć już formy papierowej, lecz tylko formę elektroniczną. Sprawozdania muszą być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.