Źródło: ustawa z dnia 18 października 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Ustawa przekazana do Senatu.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać od dnia 01 stycznia 2025 r.
1/ Umożliwienie korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT dla firm zagranicznych.
W treści uzasadnienia do ustawy nowelizującej czytamy:
„(…) Polska umożliwi stosowanie zwolnienia na terytorium kraju podatnikom posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska, m.in. jeżeli wartość sprzedaży tego podatnika bez kwoty podatku nie przekroczy określonego progu krajowego. Natomiast, podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej w Polsce skorzysta ze zwolnienia w innym państwie członkowskim, gdy m.in. jego roczny obrót w tym państwie członkowskim nie przekroczy progu zwolnienia określonego przez to państwo oraz nie przekroczy progu unijnego (…). W konsekwencji (…) zwolnienie sprzedaży od podatku będzie przysługiwać:
- na podstawie art. 113 ustawy o VAT – podatnikom posiadającym siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju oraz
- na podstawie art. 113a ustawy o VAT – podatnikom posiadającym siedzibę działalności w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska.
Zwolnienie nie będzie natomiast przysługiwać podatnikom posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w państwach trzecich, co wynika z nieujęcia tej grupy podatników w art. 113 ani art. 113a ustawy o VAT (…)”.
Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich, innych niż Rzeczpospolita Polska, po spełnieniu warunków określonych w ustawie o VAT, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w Polsce.
Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie członkowskim, na warunkach określonych przez to państwo.
Powyższe dotyczyć będzie wyłącznie podatników mających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.
2/ Miejsce świadczenia usług wirtualnego wstępu na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne czy rozrywkowe.
W treści uzasadnienia do ustawy nowelizującej czytamy:
„(…) Aby zapewnić większe dopasowanie do zasady opodatkowania usług w państwie członkowskim konsumpcji, konieczne jest, aby wymienione powyżej usługi, które są świadczone na rzecz podatnika, i obecność na wydarzeniach jest wirtualna, były opodatkowane wg zasady ogólnej, tj. w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.W przypadku natomiast ww. usług świadczonych na rzecz konsumentaistotne jest, aby wymienione powyżej usługi podlegały opodatkowaniu w miejscu, w którym ten konsument ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (…)”.
3/ Nowelizacji przepisów dotyczących szczególnej procedury marży w odniesieniu do dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.
W uzasadnieniu do ustawy nowelizującej czytamy:
„(…) w celu transpozycji do polskiego porządku prawnego zmiany wynikającej ze zmiany art. 98a dyrektywy VAT (…) projekt przewiduje dodanie nowego ustępu 3a w art. 120 ustawy o VAT, mającego na celu wskazanie stawki podstawowej (22%) do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, w przypadku gdy do tych dostaw zastosowana zostanie szczególna procedura opodatkowania marży (…)”.