Projekt z dnia 14.08.2024 r MF
Rozporządzenie ma obowiązywać od 01 stycznia 2025 roku, a zwolnienia w okresie 2025-2026.
W uzasadnieniu do ww. projektu czytamy: „(…) Rozporządzenie zawęża zakres stosowanych dotychczas zwolnień od tego obowiązku (…)
Projekt zakłada dostosowanie kodów PKWiU do oznaczania towarów, poprzez opis towarów lub zastosowanie odpowiedniego kodu CN.
Utrzymano kryterium limitu sprzedaży tj. 20 tysięcy złotych w skali roku, dla podmiotów kontynuujących prowadzenie działalności gospodarczej, a dla nowych podmiotów w proporcji do okresu jej wykonywania.
W projekcie przewidziano utrzymanie systemu zwolnień przedmiotowo-podmiotowych dotyczących podatników, u których udział wartości dostaw towarów i świadczonych usług
zwolnionych z obowiązku rejestrowania sprzedaży z użyciem kasy jest większy niż 80% w sprzedaży ogółem.
Projektowane rozporządzenie przewiduje utrzymanie zwolnień dla czynności wymienionych obecnie obowiązującym rozporządzeniu, za wyjątkiem poz.39 i 40 załącznika.
Planuje się likwidację zwolnienia:
- dostaw towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar (poz. 39),
- świadczenia usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:
- bilonie lub banknotach, lub
- innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę lub czynność jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła (poz. 40).
W projekcie rozporządzenia dodano pkt 56 do załącznika :
- zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług dokonywana przez podatnika, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113a ustawy o VAT, który według założeń ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Towary i usługi wyłączone ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania od 01 stycznia 2025 r:
- wyroby klasyfikowane do CN 2404 i 8543 40 oraz wyrobów z konopi (rodzaj: Cannabis) klasyfikowanych do CN 1211, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania,
- wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
- węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
- towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar,
- parkingu samochodów i innych pojazdów,
- przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) – innych niż usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), które są już objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania.
W zakresie świadczenia usług przy użyciu urządzeń objętych bezwzględnym obowiązkiem prowadzenia ewidencji, w tym wydających bilety, wyłącza się usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego (§ 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) projektu rozporządzenia).
Projektowane przepisy nakładają obowiązek ewidencjonowania sprzedaży z użyciem kas fiskalnych:
- komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
- wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku,
- wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
- silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
- sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych.
W § 5 projektu rozporządzenia zawarto uregulowania określające utraty prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Utrzymano zasadę, że utrata prawa do zwolnienia z ewidencjonowania następuje po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wystąpiło zdarzenie powodujące utratę zwolnienia.
Przepis § 7 ust. 1 projektu rozporządzenia zawiera przejściowe uregulowania dla podatników, którzy utracą prawo do zwolnienia, tj. dla grup podatników świadczących usługi wskazane w poz. 39 i 40 załącznika.
Zgodnie z przepisem § 7 ust. 1 projektu rozporządzenia, od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r., podatnicy, kontynuujący lub rozpoczynający dostawę towarów lub świadczenie usług wskazane w ww. poz. załącznika do rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2025 r. nie będą obowiązani do ich ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.
W § 7 ust. 2 projektu przewidziano stosowanie – do dnia 31 grudnia 2025 r. – zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas fiskalnych, dla podatników którzy:
- w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów,
- przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia ww. usług, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. rozpoczną świadczenie tych usług.
źródło: strona internetowa Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl